مقالات

شکلات تلخ درد یا درمان؟

 ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
شکلات سیاه یکی از خوشمزه ترین وپرطرفدارترین موادغذایی محسوب می شود که درعین حال خواص زیادی نیز دارد. با این حال توجه داشته باشید نباید در مصرف آن دچارافراط شوید زیرا این ماده غذایی سرشار از قند وچربی است.
کاکائو مادهای تلخ مزه است که از دانه های درخت گرمسیری کاکائو بدست می آید . دانه های کاکائو از نظرطعم, تلخی وعطر با هم متفاوت اند وگران ترین نوع کاکائو از دانه های درخت کرتیولو به دست می آید. که تلخی آن نسبت به  سایر کاکائوها خیلی کمتر است. وتنها 10 درصد شکلات های دنیا با استفاده از این نوع کاکائو تهیه می شود.
شکلات تلخ یا شکلات سیاه, حاوی مقادیر بسیار بالایی از کاکائو , فلاوانول ها و فلاوونیدها است. فلاوانوال ها , آنتی اکسیدان هایی هستند که به طور طبیعی در دانه های کاکائو وجود دارند. افرادی که کاکائوی غنی از فلاوانول ها مصرف می کنند, دربرابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که باعث بروز چین وچروک های پوستی می شود, مقاوم ترند وکمتر یا دیرتردچار پیری پوست می شوند. دانشمندان در پژوهش جدیدی دریافتند اثرات نور خورشیدکه می تواند باث ایجاد چین و چروک وپیری درپوست می شوند با مصرف کاکائوی تلخ کاهش می یابد. شکلات تلخ برخلاف سایر انواع شکلات هم کالری پایین وهم چربی اندکی دارد, لذا مصرف آن درطولانی مدت می تواند به کاهش وزن کمک کند. شما می توانید از شکلات تلخ به عنوان زرهی برای کاهش وزن دربرابر میل شدید به خوردن شکلات وهرنوع شیرینی استفاده کنید. اگر شکلات سیاه به اندازه مصرف شود فواید زیادی برای انسان دارد که دراینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
1-شکلات سیاه می تواند میزان کلسترول را پایین بیاورد
نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف شکلات سیاه میزان کلسترول مفید(HDL) خون را افزایش ومیزان کلسترول مضر(LDL) راکاهش می دهد. محققان با بررسی اثرات شکلات سیاه حاوی کاکائوی زیاد وهمچنین شکلات هایی که درصد کاکائوی آن ها ناچیز است به این نتیجه رسیدند مصرف منظم روزانه 20گرم شکلات سیاه 70 درصدباعث بهبود جریان خون می شود. کاکائو سرشار از پولیفنول است و این آنتی اکسیدان باعث  جریان بهتر خون می شود, رگ های خونی را گشاد می کند و مانع از اکسایش کلسترول مضر خون می شود.
2- شکلات سیاه از اختلالات دوره بارداری پیشگیری می کند
نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد شکلات سیاه حاوی ماده ی شیمیایی به نام تئوبرومین است که می تواند احتمال اکلامپسی, یکی از اختلالات دوره ی بارداری , را کاهش دهد. توجه داشته باشید هرچه شکلات تیره تر باشد یعنی کاکائوی آن بیشتر باشدمفیدتر است. اکلامپسی اختلالی است که فشار خون زنان باردار رابالا می برد . محققان مشاهده کردند مصرف شکلات سیاه می تواند باعث کاهش 69 درصدی این بیماری شود . البته باید بگوییم که محققان همچنان در خصوص ارتباط بین مصرف شکلات و کاهش احتمال ابتلا به اکلامپسی مشغول مطالعه و بررسی هستند.
شکلات سیاه
3- شکلات سیاه دوستدار پوست است
محققان آلمانی داوطلبان شرکت کننده در یک پژوهش را به دو دسته تقسیم کردند وبه مدت 6 دقیقه آن ها را درمعرض اشعه های ماورای بنفش قرار دادند. محققان مشاهده کردند که بعداز این مدت پوست افرادی  که عادت به مصرف شکلات دارند درمقایسه با افرادی که عادت به مصرف آن ندارند کمترقرمز می شود.
محققان این پژوهش معتقدند که برخی از ترکیبات شکلات مانند ضدآفتاب یاهمان ضد اشعه های ماورای بنفش عمل می کنند. درطول این پژوهش مشخص شد بعد از 12 هفته مصرف مداوم  شکلات سیاه استحکام پوست شرکت کننده ها به میزان 16 درصد بهتر می شود ونسبت به بقیه ی شرکت کننده ها به میزان 42 درصد پوست خوش آب ورنگ تری دارند. در مورد این که شایع شده است شکلات باعث پیدایش آکنه می شود باید بگوییم که محققان استرالیایی بعد از انجام پژوهش های متعدد هیچ ارتباطی بین شکلات وآکنه پیدا نکردند.
4- شکلات سیاه باعث تسکین درد می شود
نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد موش هایی که شکلات می خورند دیرتر به درد , عکس العمل نشان می دهند. یعنی این که آستانه درد این موش ها بالا می رود. گفتی است که درطول این پژوهش محققان به این نتیجه رسیدند که آب نیز می تواند درد را تسکین دهد.
لطفاً توجه داشته باشید که فواید فوق نباید دلیل شروع به مصرف بی رویه شکلات باشد ولازم است  که در مصرف این ماده غذایی احتیاط شود زیرا زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث چاقی شود.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.