مقالات

بوتاکس ، سمی برای زیبایی

 ۱۳۹۴/۱۲/۲۶

استفاده از مواد سمی برای زیبایی ، پدیده جدیدی نیست به طوری که زنان روم باستان برای بزرگتر کردن مردمک چشم و جذابیت بیشتر از قطره های چشمی ساخته شده از گیاهی به نام Atropa belladonna  استفاده می کردند. نام Belladonna   به معنای زن زیبا اشاره به این امر دارد .

بوتاکس ( Botax) نوعی سم است که توسط نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینیوم تولید می شود . این ماده در مقادیر بسیار ناچیز برای از بین رفتن چین و چروک های صورت از سال ها پیش توسط متخصصان پوست در آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار گرفته است مکانیسم اثر بوتاکس ، فلج کردن موقتی عضلات خط اخم و خطوط افقی پیشانی و خطوط پنجه غازی گوشه خارجی چشم هاست . به دنبال تزریق بوتاکس ، این عضلات به مدت 6-4 ماه فلج می شوند و نمی توانند منقبض شوند در نتیجه با خندیدن یا اخم کردن یا سایر حالت ها ، چین و چروک ایجاد نمی شود که این همان هدف مطلوب برای بیماران جوینده زیبایی و جوانی چهره است .

 

آیابوتاکس فقط برای سنین بالا توصیه می شود ؟

اصولا بوتاکس را می توان در تمام سنین تزریق کرد. بنابر این هر فردی که بتواند با  انقباض عضلات پیشانی و خط اخم در آن ناحیه چین و چروک درست کند ، می تواند به متخصصان پوست برای تزریق بوتاکس مراجعه کند . توجه به این نکته مهم است که تا وقتی چروک ها دائمی نشده اند ، تزریق بوتاکس بهترین نتیجه زیبایی را به دنبال خواهد داشت . افرادی که صورتشان مثلا در ناحیه خط اخم حتی در حالت استراحت و بدون انقباض عضله چروک دارد ، با تزریق بوتاکس فقط از عمیق تر شدن چروک ها جلوگیری خواهند کرد ولی این قبیل چروک ها با تزریق بوتاکس بر طرف نمی شود.

 

آیا بعد از به کار بردن بوتاکس ، صورت دچار افتادگی می شود ؟

اثر بوتاکس به طور متوسط 6-4 ماه است و بعد از بین رفتن اثر بوتاکس ، صورت به وضعیت اولیه بر می گردد اما به هیچ عنوان دچار افتادگی نمی شود . اگر بوتاکس چند نوبت تکرار شود ، چون از یک طرف عادت های ناخودآگاه ابرو بالا انداختن و اخم کردن فراموش می شود و از طرف دیگر عضلات به دلیل نداشتن توانایی انقباض ضعیف می شوند ، حتی اگر بیمار تزریق بوتاکس را ادامه ندهد ، روند پیدایش چین و چروک های دائمی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد .

 

آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد ؟

شایع ترین عارضه تزریق بوتاکس ، کبودی در محل تزریق به خصوص گوشه  خارجی چشم هاست . در سه درصد موارد ممکن است افتادگی موقتی پلک ایجاد شود . به هر حال این عوارض گذراست و در مدت کوتاهی خود به خود بهبود می یابد . باید توجه کرد که تزریق بوتاکس نیازمند مهارت خاصی است و اگر توسط متخصصان پوست انجام گیرد ، بروز عوارض بسیار بعید است .

 

چه موقع اثر تزریق شروع و تا چه زمانی باقی می ماند ؟

زمان تزریق توسط پزشک 10-5 دقیقه است . معمولا از سه روز بعد از تزریق ، اثر دارو شروع می شود و تا 6-4 ماه باقی می ماند . گاهی یک جلسه تنظیم تزریق ، دو هفته پس از تزریق اولیه پیشنهاد می شود که برای بالانس و افزایش زیبایی اثر تزریق است .

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.