مقالات

وظایف روابط عمومی

 ۱۳۹۲/۰۶/۱۹

وظایف روابط عمومی

نویسنده: فرحناز فیض بشی پور

 

در طول قرن بیستم روابط عمومی به طور مدام به یک شغل سازمان یافته مبتنی بر توسعه ی تخصص ها بدل شد. ساخـتارهای ارباب رجوع و نمـایندگی ها وظایفی را مشخـص نمود که از توسعه ی تخصص ها منتج می شد.

مروزه ما به این تخصص ها به چشم وظایف می نگریم، اما روابط عمومی قرن بیست و یک بسیار پیچیده تر از روابط عمومی های قبل از آن است و تحولات فراگیر دنیای معاصر مسئولیت های بیشتری را متوجه کارگزاران روابط عمومی می کند.

مهارت فنی، دانش و مهارت تخصصی، سوابق تجربی موفق، توانمندی های فردی نظیر پژوهش افکار عمومی، اخلاق و منش متناسب با حرفه ی روابط عمومی، احساس تعهد نسبت به سازمان و جامعه از ویژگی هایی است که به مدیر روابط عمومی کمک می کند تا بر اساس آن بتواند موفقیت لازم را در پیشبرد اهداف سازمانی محقق نماید. گرچه مجموعه ی وظایف یک روابط عمومی به روش های کلیشه ای دنیای ارتباطات و تبلیغات ختم نمی شود و هرگز نمی توان آن ها را محدود و محصور در یک سری برنامه ها کرد، اما روابط عمومی برای وصول به موفقیت سازمانی، نباید بدون برنامه حرکت کند، بلکه باید هدفمند، منظم و قاعده مند باشد تا بتواند در راستای انجام وظایف، موفقیت حاصل نماید.

در این بخش به شرح وظایفی از یک روابط عمومی با رویکرد نوین در قرن 21 به صورت مختصر پرداخته می شود که شایان توجه می باشد:

1- ارائه ی مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان که یکی از وظایف بحث برانگیز و پر متقاضی روابط عمومی می باشد.

2- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی هاف خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و...

3- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها

4- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی

5- ارتباط تنگاتنگ با اینترنت، خبرگزاری ها، وب سایت ها و وبلاگ ها

6- توجه به اطلاع رسانی آنلاین و داشتن حداقل یک ساعت و یا وبلاگ تخصصی برای سازمان و اداره

7- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان

8- انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان

9- تحلیل گری و داشتن صداقت کاری

10-انعکاس مسائل و تنگناها همان گونه که هست

11-برقراری ارتباط رضایت مندانه بین دستگاه مطبوع و مخاطبان

12-چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده های سازمانی

13-خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال

14-دعوت از خبرنگاران در مراسم و مناسبت های مختلف

15-دخالت ندادن موضع گیری های شخصی در تنظیم اخبار سازمان

16-اجرای سیستم مکانیزه ی خبررسانی (روابط عمومی الکترونیک)

17-تبعیض قایل نشدن بین خبرنگاران و البته این هنر روابط عمومی است که به اندازه ی قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.

18-کوتاه نویسی (بیان موضوعات اصلی و مهم در تنظیم اخبار)

19-خوش برخورد بودن

20-سرعت عمل و ایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحرانی

21-مدیریت تابلوی اعلانات و به روز کردن مطالب آن

22-برقراری تعامل مطلوب و سازنده بین اداره یا سازمان مربوط با سازمان ها، ادارات، نهادها و اشخاص حقیقی وحقوقی

23-تهیه ی گزارش فعالیت واحترام قائل شدن برای ارباب رجوع و افکار عمومی

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.