** اهیمت آموزش در پیشبرد اهداف
سازمان و کارکنان :
** در این رابطه امام صادق ( ع ) می فرمایند :
هر کس برای خدا دانش بیاموزد به آن
عمل کند و به دیگران آموزش دهد ، در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد شود و گویند برای
خدا آموخت و برای خدا عمل گرد و برای خدا آموزش داد.
و هم چنین حضرت علی ( ع ) می فرمایند :
کاش می دانستم کسی که از علم بی نصیب ماده چه چیزی به دست آورده است و آن کس
که از علم بهره مند شده چه چیزی به دست
نیاورده است .
**در جهت آشنایی کارکنان با امور مربوط به آموزش و پی گیری آن بایستی به نکات
مهم زیر توجه نمود:
در دنیای در حال تغییر کنونی آموزش
و پزوهش در سازمانها و نهاد ها به دلایل
فراوان به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر پذیرفته شده است . تغییرات سریع و عمیق علمی
سبب شده است که هر از چند گاهی نظریات ، تکنیک ها و روشهای جدیدی وارد عرصه زندگی
شود لذا برای ادامه حیات به ناچار باید آنان را آموخت و برخی از روش ها و سیستم
های قدیمی را که کارآیی ندارند ، کنار نهاد .
هر چه دانش و مهارت های کارکنان با نیازهای جامعه ، پیشرفت های علمی و تغییرات
فن آوری هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد ، در جه اطمینان از موفقیت فرد و
سازمان بالاتر می رود . اساس بهسازی سازمانی که به نام های دیگری چون توسعه و
بالندگی سازمانی نیز خوانده شده ، بهسازی نیروی انسانی است که به صورت آموزشهای
ضمن خدمت در سازمان ها انجام می شود .
هدف نظام آموزش به سازی سازمان به عنوان یکی از کارکردهای مهم مدیریت منابع
انسانی ، فراهم آوردن زمینه ای است که بر اساس آن توانایی های بالقوه افراد به فعل
در آمده و استعدادهای آنان شکوفا گردد.
این هدف از طریق ایجاد فرصت های آموزشی جهت کارکنان تحقق می یابد . آموزش
کارکنان فرآیندی است که انطباق و سازگاری کارکنان را با محیط متحول سازمانی و در
نهایت انطباق بهتر سازمان را با محیط بیرونی فراهم می آورد .
در نتیجه کارکنان آموزش دیده نسبت به کارکنانی که از این شاخصه بهره مند
نیستند به تغییرات سازمانی و هم چنین تغییرات جامعه آگاهانه تر واکنش نشان مید هند
از ان جا که حیات و ادامه زندگی سازمان تا حدود زیادی به دانش و مهارت کارکنان آن
بستگی دارد ، افراد ماهرتر و آموزش دیده تر نقش موثرتری در کارآمدی و بهره وری
سازمانی خواهند داشت . از طرف دیگر آموزش با افزایش میزان اطلاعات ، دانش ، مهارت
ها و قابلیت های کارکنان ، آنان را برای ایفای وظایف و قبول مسئولیتهای جدیدتر ،
آماده تر و مجهزتر می کند . به طور کلی در سازمانی که به رشد کیفی و کمی دانش و مهارت کارکنان خود می اندیشند
و پیوسته فعالیت های آموزشی در آن در جریان است افراد به طور مستمر توانایی های
خود را افزایش می دهند و چگونه آموختن و به کار بستن را می آموزند.
مفهوم آموزش ضمن خدمت یا آموزش کارکنان عبارت است از کلیه کوشش ها و فعالیتهایی
که در جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی ، مهارت های فنی و حرفه ای و هم چنین ایجاد
رفتار مطلوب در کارکنان سازمان به عمل می آید تا آنها را به نحو احسن آماده انجام
وظایف و مسئولیت های خود کند .
** فواید آموزش ضمن خدمت را می توان فهرست وار به شرح زیر ارائه نمود :
1.تسهیل در تحقق اهداف سازمانی
2.بهبود کمی و کیفی محصولات یا خدمات ارائه شده توسط سازمان
3.تقویت روحیه پرسنل و ایجاد ثبات در سازمان
4.تقویت حس وفاداری و همبستگی کارکنان نسبت به سازمان
5.جلوگیری از تداخل مسئولیت ها و وظایف و کاهش دوباره کاری ها در سازمان
6.شکوفا کردن استعدادهای نهفته کارکنان
7.ایجاد زمینه رشد و موفقیت در امور شغلی
** و هم چنین در راستای آموزش کارکنان خود آنها نیز بایستی دارای اطلاعاتی به
شرح زیر باشند :
1.آشنایی با حقوق و تکالیف کارکنان و مقررات انضباطی ( فصول دوازده و پانزده قانون
مدیریت خدمات کشوری )
- تکالیف و مسئولیت های اداری کارکنان
- آشنایی با انواع مرخصی ها و شرایط استفاده از آنها
- راههای پیگیری از فساد اداری
- قانون رسیدگی به تخلفات اداری
- دیگر قوانین مرتبط
2.آشنایی با نظام تامین اجتماعی و بازنشستگی کارکنان ( فصل سیزدهم قانون
مدیریت خدمات کشوری )
- نظام تامین اجتماعی کارمندان دولت
- نظام بازنشستگی و از کار افتادگی
- حقوق و مزایای بازنشستگان قبل و بعد از اجرای قانون
- نحوه به کار گیری بازنشستگان و باز خریدان
3.آشنایی با نظام آموزش کارکنان
- اهداف ، اصول و ویزگی های نظام آموزش کارکنان دولت
- ساختار نظام آموزش
- دوره های آموزش پیش بینی شده در نظام آموزش
- گواهی نامه های آموزشی و ساز وکار صدور آنها
- شناسنامه آموزشی کارکنان و دستورالعمل آن
- بخشنامه های و مصوبات جاری مرتبط با نظام آموزش کارکنان دولت
4.قوانین و مقررات تشکیلات و روشها :
- آشنایی با فصل چهارم قانون مدیریت خدمات کشوری
5.ارتباطات سازمانی :
- تعریف ارتباطات ، فرآیند ارتباطات
- نظریه های ارتباطات ، انواع ارتباطات
- روشها ، الگوها و تجهیزات تسهیل کننده در فرآیند ارتباطات
- راهکارهای برقراری ارتباط با مردم
- عوامل موثر در برقراری ارتباط
- مهارت های برقراری ارتباط موثر در سازمان
- نقش کارکنان دولت در برقراری ارتباط با ارباب رجوع