مقالات

بایدها و نبایدهای سرما خوردگی

 ۱۳۹۳/۰۳/۱۹

 

فردی که سرماخورده چه باید وچه نباید بخورد؟


معصومه پیری

سرماخوردگی معمولی با حساسیت (آلرژی) و آنفلوانزا متفاوت است. آنفلوانزا نامی است که به عفونت ویروسی بسیارشدید نسبت داده می شود و این عفونت نیز بردستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می گذارد درصورتی که علائم سرماخودرگی بیش از یک هفته باقی بمانند و باسردرد شدید ضعف از دست دادن اشتها و کوفتگی همراه شوند احتمال اینکه بیماری به علت ویروس آنفلوانزا باشد بیشتراست. بروز تب نیز بطورمعمول شایع است. به هنگام سرماخوردگی استراحت زیاد مصرف       فراوان مایعات و قرقره کردن آب نمک ولرم به بهبود علائم کمک می کند. علائم سرماخوردگی تا 10 ساعت پس از ورود ویروس به بدن شروع می شود و تا 48 ساعت بعد به اوج خود می رسند درمان سرماخوردگی زمانی بسیار موثر است که با بروز اولین علائم درهمان 10 ساعت آغازین شروع شود. اما موثرترین راه پیشگیری شستن مکرر دستهاست که ممکن است آغشته به ویروس شده باشد.  دربزرگسالان ضعیف شدن سیستم ایمنی به هردلیل ویا وجود آلرژی ها میتواند یک عامل زمینه ساز ابتلاء به سرماخوردگی به شمار رود.

چه غذاهایی برای سرماخوردگی مفید هستند؟

برای اینکه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه اش که مبارزه علیه ویروسهای سرماخوردگی و آنفلوانزا است عمل کند باید مواد مغزی حیاتی را دریافت کند.

ویتامین C :

منابع غذایی اصلی تامین کننده ویتامین c شامل مرکبات (پرتغال گریپ فروت انواع لیموو نارنگی)  انواع توت گوجه فرنگی فلفل دلمه ای سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز ازقبیل انواع کلم دریافت زیاد و منظم ویتامین  کاهش بروز شدت وطول مدت سرماخوردگی کمک می کند.

غلات سبوس دار و حبوبات:

منابع غذایی مناسب یکی از ویتامین های  گروه B  بنام پانتوتنیک اسید هستند کمبود پانتوتنیک اسید سبب بروز عفونت های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می شود.

سیردارای آهن روی و آلیسین(ALICIN) است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت های ویروسی می شود.

چغندرلوبیا چشم بلبلی و انواع کلم منابع مناسبی از فولات( اسید فولیک) هستند که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروی است.

ضمنا عفونتهای مکرر تنفسی درکودکان باکاهش ذخائر ویتامین A  مرتبط است یک رژیم غذایی متنوع که دارای  این مواد غذایی باشد موادلازم برای یک کودک درحال رشد را تامین می کند که جگر انواع ماهی کره تخم مرغ منابع ویتامین A  هستند.

درسرما خوردگی از چه غذایی پرهیز کنیم ؟

-         غذاهای آماده بسته بندی و کنسروها از لحاظ ویتامین ها و مواد معدنی فقیرهستند بنابراین بجای مصرف این نوع غذاها از انواع میوه و سیزیجات تازه ماهی غلات مغزها و دانه ها استفاده کنید.

-         مواد قندی و شیرینی جاتی که آنها از آگار استفاده شده حتما پرهیز کنید زیرا این مواد باعث تقویت ویروس ها و باکتری های عامل بیماری می شوند.

-         به هیج عنوان با بروز علائم سرما خوردگی درکودکان به آنها آسپرین ندهید چون بعضی عفونتها مثل آنفلوانزا و آبله مرغان درمراحل اولیه علائمی شبیه سرماخوردگی دارند آسپرین در آنها منجر به بروز سندرم خطرناک رای/ REYE  (آسیب مغزی و نارسایی پیشرونده کبدی) می شود. برای کاهش تب درکودکان به جای آسپرین از قطره یا شربت استامینوفن استفاده کنید.

-         انتخاب و تجویز آنتی بیوتیک را کاملا به پزشک واگذار کنید و اکیدا از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها بپرهیزید زیرا باعث مقاومت و تغییر ماهیت ویروسها می شود.

نکته قابل توجه این است تا جایی که می توانید بخوابید و استراحت کنید سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد. عدم توجه به علائم یک عفونت ویروسی وکاروفعالیت شدید درحین بیماری مدت بیماری را طولانی تر میکند.

 

واکسن آنفلوانزا:

کودکان سالمندان زنان باردار و افراد دچار بیماریهای از قبیل دیابت بیماریهای کلیوی به توصیه های پزشکی بیشتری نیاز دارند  گاهی اوقات برای این افراد واکسن توصیه می شود اما افرادی که به تخم مرغ و فرآوردهای آن حساسیت شدید دارند نباید از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند و نیز افرادی که دچار سندرم گین باره (اختلال نادری است که دراثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود و باعث نارسایی عصبی عضلانی حاد می شود)هستند نباید از واکسن استفاده کنند. و همچنین بیماران بتدار و مریض احوال تا هنگام بهبودی نباید واکسن بزنند.

 

 

 

 

 


 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.