مقالات

بهینه سازی مصرف

مدیریت کارآمد سوخت خودرو ضامن موفقیت مالکین خودرو در بهینه سازی مصرف خواهد بود.مدیریتی که تنها با استفاده صحیح از خودرو و گاهی تغییرات کوچکی در موتور و لاستیک و اجزای دیگر خودرو باعث می شود مقدار کمتری از بنزین سهمیه بندی شده بیهوده دود شود و در عین حال دارندگان خودرو بیشترین بهره را از خودروی خود ببرند.

این مقاله به این مسئله می پردازد که چگونه از میزان مصرف سوخت خودروی خود مطلع شویم ، نبض خودروی خود را در دست گیریم و با اجرای برخی راهکارها، به جای مصرف 10 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش، مقدار کمتری سوخت استفاده کنیم تا از انجام کارهای ضروری خود باز نمانیم.

بهتر است چه خودرویی بخرید

بر اساس آزمایش های صورت گرفته از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، خودروهایی در کلاس کوچک و با حجم موتور پایین سوخت کمتری مصرف می کنند و از سوی دیگر خودروهای دو دیفرانسیل یا در کلاس خودروهای بزرگ که دارای حجم موتور بیشتری هستند بنزین بیشتری مصرف می شود. بر اساس این معیار کارشناسان توصیه می کنند که متناسب با نیازهای خانواده به خرید خودرو اقدام کنید. به طور مثال خودروهای کوچک برای محیط های درون شهری و خودروهای بزرگ تر برای مسافرت ها و ترددهای بین شهری مناسب ترند.

توجه به شرایط خودرو و نحوه استفاده از آن

مصرف سوخت خودروها در شرایطی که در داخل شهر تردد می کنند با شرایط خارج از شهر متفاوت است و البته طبیعی به نظر می رسد که عوامل ترافیکی و الگوی رانندگی افراد، نوع جاده و شرایط اقلیمی نیز بر مصرف سوخت خودروها اثر گذار است.
عواملی مانند تنظیم نبودن موتور خودرو، استفاده از قطعات غیر استاندارد و تعمیر و نگهداری از خودرو  توسط افراد غیرمجاز به شدت بر میزان مصرف سوخت خودروها تاثیر گذار است، ضمن آن که تجهیزاتی مانند کولر و سیستم تهویه که نیروی مورد نیاز خود را از موتور خودرو تامین مي کنند و سایر تجهیزات اضافی که بر روی خودرو نصب می شوند بر مصرف سوخت خودرو می افزایند. به همین دلیل استانداردی به عنوان یک رقم واحد که میزان مصرف سوخت خودرو را نشان دهد به طور واقعی وجود ندارد و این راننده خودرو است که با اجرای راهکارهای مناسب یا نامناسبی که منجر به کاهش یا افزایش مصرف بنزین خودرو می شود، مصرف سوخت خودروی خود را مدیریت می کنند.

12 راهکارهای اجرایی برای مدیریت مصرف سوخت

 -1تنظیم موتور خودرو: این کار بهره دهی سوخت را بالا می برد. بر اساس بررسی های صورت گرفته از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، انجام این کار تا هفت و نیم درصد باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. بنابراین توصیه می شود برنامه منظمی برای مراجعه به مراکز تنظیم موتور و تعمیرگاه های مجاز تعیین شود و همواره موتور خودرو در حالت تنظیم نگهداری شود.

  -2استفاده از فیلتر هوای استاندارد: تعویض فیلتر هوای کارکرده نه تنها مصرف سوخت خودرو را حدود 10 درصد کاهش می دهد بلکه از موتور خودرو نیز محافظت می کند. به این صورت که با جلوگیری از ورود ناخالصی های موجود در هوا، مانع از آسیب رسیدن به بخش های داخلی موتور می شود.

 -3استفاده از سوخت متناسب با سطح تکنولوژی و نیاز خودرو: به کار گیری سوخت متناسب  با سطح تکنولوژی و نیاز خودرو سبب افزایش عمر موتور و اجزای آن و کاهش میزان آلاینده ها می شود. بنابراین پیشنهاد می شود به توصیه های دفترچه راهنمای خودرو برای انتخاب نوع سوخت مصرفی متناسب با تکنولوژی خودرو توجه شود.

 -4 خودداری از رانندگی پر خطر و ویراژ دادن: رانندگی تهاجمی و شتابدار یا تخت گاز رفتن  مصرف بنزین را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد در مورد اکثر خودروهای ایرانی سرعت متناسب با مصرف بهینه سوخت در خیابان ها 90 کیلومتر در ساعت و در اتوبان ها 110 کیلومتر در ساعت است و سرعت کمتر یا بیشتر مصرف سوخت را بالا می برد.

5-  رانندگی با دنده مناسب: افزایش دور موتور خودرو باعث کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور خودرو می شود، بنابراین بهتر است در سرعت بالا از دنده بالا استفاده شود. همچنین استفاده از خودروهای مجهز به گیربکس پنج دنده باعث کاهش مصرف سوخت در بزرگراه ها می شود.

6-  پیش بینی موقعیت ها و خودداری از شتاب غیر ضروری: قبل از این که بخواهید مسیر حرکت خود را تغییر دهید، لاین مناسب با حرکت خود را انتخاب کنید. در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و رعایت فاصله ایمن با سایر وسایل نقلیه سبب می شود خودرو با جریان ترافیک هماهنگ حرکت کند و از ترمزها و شتاب گرفتن های بی موردی که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می شود جلوگیری به عمل آید.

 7- پرهیز از توقف های بی مورد: سفرهای شهری طوری برنامه ریزی شود که در ساعت های سنگین ترافیک نباشد. ایستادن و حرکت کردن مداوم در رانندگی موجب افزایش مصرف سوخت می شود. در توقف های طولانی مدت وسیله نقلیه خود را خاموش کنید، زیرا بیشتر از آن که سرد یا گرم بودن موتور مطرح باشد، توقف های بی مورد است که باعث اتلاف سوخت، افزایش هزینه و آلودگی هوا می شود.

8- تعویض به موقع روغن موتور: روغن موتور تمیز باعث کاهش فرسودگی قطعات موتور می شود، زیرا سایش و تماس روغن موتور کارکرده با قطعات موتور علاوه بر فرسودگی قطعات، مصرف سوخت را بالا می برد. همچنین پیشنهاد می شود روغن موتور خودروی خود را برابر دستورعمل سازنده وسیله نقلیه انتخاب و به موقع تعویض کنید.

9-  تنظیم باد لاستیک ها: باد لاستیک خودرو باید با توجه به میزان توصیه شده برای خودرو در دفترچه راهنما تنظیم شود. لاستیک های کم باد، علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث کاسته شدن ایمنی خودرو و عمر لاستیک می شود.

 -10 اجتناب از حمل بار اضافی: حمل بار اضافی در صندوق عقب خودرو نیز مصرف سوخت را بالا می برد، بنابراین چند لحظه ای را صرف خالی کردن صندوق عقب خودرو کنید، زیرا هر نوع تجهیزات یا وسایلی که وزن خودرو را افزایش دهد موجب افزایش مصرف سوخت می شود.

 -11 توجه به نکات ظریف ولی موثر در کاهش مصرف سوخت: دقت در هنگام سوختگیری و جلوگیری از سرریز شدن بنزین، پارک کردن خودرو در مکان های مسقف و دارای سایه و رعایت برخی نکات در هنگام استفاده از کولر و بخاری خودرو مانند پایین دادن شیشه ها قبل از روشن کردن کولر خودرو، استفاده از کولر در جاده های سرازیری و یا کفی که بهتر از پایین دادن شیشه های اتومبیل است نیز در کاهش مصرف سوخت تاثیر گذار است. نکته جالب این که تنها در مسیرهای سربالایی یا ترافیک باید کولر اتومبیل را خاموش کنید، زیرا در سایر شرایط استفاده از کولر منعی ندارد و به خصوص در سرعت های بالا، استفاده از کولر مصرف سوخت را کاهش می دهد.

 -12  برنامه ریزی برای انجام کارها روزمره و استفاده از وسایل نقلیه عمومی: انجام هماهنگی برای انجام چند کار با انجام یک سفر درون شهری و یا استفاده از وسایل ارتباطی جدید مانند اینترنت در مواردی که حضور شخص ضروری نیست و از سوی دیگر استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله راهکارهایی است که می توان با بکار گیری صحیح آنها ضمن انجام امور روزمره، سهمیه بنزین اختصاص یافته را مدیریت کرد تا به توان از آن برای رفاه خانواده و انجام مسافرت های آخر هفته و تفریح و گردش استفاده کرد.  

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.